woensdag 3 december 2008

Mens en Machine

Is het je al eens opgevallen hoeveel je eigenlijk wel kan?
Denk alleen maar aan je gezichtsvermogen: een gezichtsveld van bijna 180° waarvan een groot deel in kleur! Om niet te vergeten dat je willekeurig kan scherpstellen op verschillende afstanden. Alsof dat nog niet genoeg was, kan je daarnaast ook nog eens die beelden interpreteren, herkennen en erop reageren. Om dat soort dingen in een computer te implementeren, mag je heel wat gaan investeren, denk ik. Om maar te zwijgen over de hardwarekosten!
Eigenlijk heb ik niet zoveel verstand van wat een computer allemaal kan dezer dagen, of hoe goed een camera is. Toch denk ik dat we bijlange na geen mens kunnen benaderen met technische dingen. Of het zal toch duur moeten zijn. Is het niet gek dat een klein bolletje organisch materiaal van zo'n schamele 1700cc (of toch iets in die trend, dank u Facebook en Biggest Brain!) zoveel informatie kan opnemen, verwerken en reproduceren?

Organische computers, is het geen mogelijkheid? Computers die op dezelfde manier informatie opslaan en verwerken als de menselijke hersenen? Ik denk zelfs dat er onderzoek naar dit soort dingen bestaat. En je kan nog verder gaan denken: stel nu dat je zo'n computer kán maken. Vanaf welk punt ben je dan een levend wezen aan het misbruiken? Hoe dicht staat zo'n organisch denkend ding bij het leven?
Of laten we het omgekeerd bekijken: stel dat je een menselijke foetus kan gaan gebruiken als computer? Of gewoon een volgroeide mens kweken, ontdoen van z'n persoonlijkheid en gaan gebruiken als meetinstrument. Zoveel potentieel, dat moet je toch kunnen misbruiken? Allemaal heel onethisch, maar misschien wel leuke stof voor sciencefiction? Misschien kan ik wel es proberen van het te schrijven en dan achteraf een filmpje met veel special effects maken en dan misschien wel een trilogie ervan maken en ik noem er dan ene Morp-
Fuck, the Matrix was me voor...



Ik weet het, ik ben aan 't praten over dingen waar ik niets van afweet. Maar uiteindelijk mag je   wel wat fantaseren van tijd tot tijd. Voor hen die deze gedachtengang wel interessant vinden, kan ik verwijzen naar een paar dingen:
  • The Matrix natuurlijk
  • De blog van Tom Bonte, Visions of the Future. In dit bericht had hij het nog over cyborgs, zo'n beetje het omgekeerde als waar ik net over sprak. Allemaal veel gefundeerder ook, maar ik doe nu eenmaal niet aan correct onderzoek
  • De reeks "Hitchhiker's guide to the galaxy" van Douglas Adams(Nederlands: het transgalactisch liftershandboek). Ik zal niets verklappen maar in één van de boeken zie je een idee terugkomen dat ik net aanhaalde. Prachtig gevonden van die man eigenlijk.

2 opmerkingen:

Tom Bonte zei

Toeval of niet, deze week heb ik nog een matrix-marathon gehouden.

Amelie zei

Ooit Isaac Asimov gelezen? Als dit soort dingen je echt zo interesseert, zijn die vent zijn boeken best aanraders :)