dinsdag 22 april 2008

Philip Dutré

Vandaag schrijf ik vanop een andere pc. Ik bevind me namelijk niet thuis, maar op iemand anders' kot. Het kot van de Wakkere Bakker (privacy gebiedt me deze man te hernoemen, zoals ik al eerder aangekondigd had) om precies te zijn. Nu, dat interesseert u vast geen ene moer, maar wat belangrijker is, we hebben wat ontdekt! Mijn professor Methodiek van de Informatica heeft óók een blog!! Tussen een hoop waarschijnlijk erg interessante, maar niet helemaal binnen mijn interessesfeer gelegen, berichten over vanallesennogwat vonden we daar het volgende bericht: Eventjes geen lessen
Ik zal hier niet alles overtypen, je hoeft maar te kopiëren, maar het komt er dus op neer dat hij vindt dat studenten nogal veel roezemoezen. Nu, als een rasechte blogger ga ik daar even op reageren!

Waarde heer Dutré heeft hier zeker een punt, er is vrij veel lawaai in de lessen, ikzelf zal hier ook wel mijn deel in hebben. Maar waaraan zou dit nu liggen? Nu, als ik naar mezelf kijk, zijn er een paar redenen waarom ik zou praten:
-de les/professor is niet interessant
-de persoon naast me heeft een aanzet gegeven tot een erg interessant gesprek
-ik wil graag even discussiëren over wat gezegd is geweest
-er was gisteren een leuke aflevering van south park op tv
Een groot probleem is de lengte van de lessen. 2 uur lang luisteren is erg lang. Zeker als je een aandachtsspanne van zo'n 40 minuten hebt(20 als het mooi weer is buiten, 10 als er daarbij ook nog eens vanalles te zien is, 200 als het over eten, drinken of vrouwen gaat) . Er kan natuurlijk maar één pauze zijn, maar als die te lang op zich laat wachten, kan het gewoon erg moeilijk worden.
Als ik nu denk aan wanneer het wél stil was, kan ik niet zo veel momenten bedenken. Ofwel bij zij die de aula met de harde hand bestierden ofwel bij zij die dingen zeiden die je per se moest horen. Dan kon het er wel es ruig aan toe gaan in de aula's hoor! gohgoooh, als ik terugdenk aan die ene keer dat Berend z'n neus wilde snuiten terwijl Joosje iets vertelde dat niet in de cursus stond! Maar goed, dat zijn dus de manieren waarop je ons wel stil krijgt. Maar je populair maken doe je er alleszins niet mee. Niets zo hatelijk als een leerkracht wiens cursus niet volledig is.

Maar goed, eigenlijk heb ik nog steeds geen antwoord kunnen geven. Persoonlijk vind ik Informatica nog wel een interessant vak (moest dat niet zo zijn, 'k zou het nog niet durven zeggen ook niet) maar zoals elk vak kan het wel es lijden onder langdradigheid. Misschien is de hedendaagse student wel te spraakzaam, misschien is ie mondiger, of misschien gewoon een practiserend filosoof die veel discussie behoeft? En wat respect betreft: er is nog steeds respect voor professoren, het wordt nu gewoon anders geuit. Als professor staat u nu niet meer op het voetstuk waarop uw voorgangers stonden. Toen was respect deels ook ontzag, maar tegenwoordig zijn die grote grenzen er niet meer. Het onderscheid professor-student is er nog op academisch vlak, maar zeker niet op sociaal. Getuige daarvan het feit dat ik via deze blog op uw stellingen kan reageren. Maar dat alles betekent dus niet dat we geen respect meer hebben. U kan er donder op zeggen dat we goed genoeg beseffen wie de leerkracht is en wie niet.

3 opmerkingen:

Phil Dutré zei

... ik wil graag even discussiëren over wat gezegd is geweest ...

Geweldig, en daar is niets tegen in te brengen. Althans, als je wil discussiëren wat net door de prof gezegd is geweest.

Maar, waarom dan geen openlijke vraag stellen? Dan kan de lesgever daar op inpikken, en wie weet ontstaat er wel een interessante discussie. Dat maakt de les ook weer wat levendiger en aangenamer.

Want om eerlijk te zijn, 2 uur zelf het woord voeren is ook niet altijd even boeiend...

Anoniem zei

Titel veranderd? :D

Dries zei

Titel is inderdaad veranderd omdat dit bericht veel weg had van een persoonlijk gerichte reactie, waardoor ik de titel er ietsjes over vond gaan.
Rijmen zal voor een volgende bericht zijn