donderdag 8 januari 2009

Een luxeprobleem?

Ik zit met een probleem. Een luxeprobleem zouden sommigen het noemen, denk ik.
Ik weet namelijk niet meer wat ik moet leren. De hele vakantie en blok al ben ik bezig m'n cursussen te proberen doorgronden, al dan niet met succes. En gisteravond, rond 20:00 heb ik dan ook het allerlaatste stukje Numerieke Wiskunde afgewerkt. In principe kan ik dus alles. Dikke zever natuurlijk, want maar al te vaak heb ik gedacht: geen zin om dit nu al te begrijpen, ik doe het later wel.
Intussen zijn we dus later. En over vier dagen heb ik m'n eerste examen, Organische Scheikunde: een charmant, slank vakje dat op niet meer rekent dan wat vanbuiten leren. Als je haar dan nog begrijpt is ze helemaal tevreden. Meer dan twee dagen ga ik daar dan ook niet in steken. Dus voor die tijd heb ik nog 2 dagen om het een en ander uit te diepen. Twee dagen om mezelf zo ver te krijgen dat ik denk dat ik 5 vakken volledig doorgrond heb. Op twee dagen kan je geen 5 cursussen lezen. Evenmin wil ik één cursus voortrekken, dat zou kleingeestig zijn. Hoe zou ik nu Mechanica kunnen bekijken als Numerieke Wiskunde en Materiaalkunde, die ik al zo vaak negeerde dit jaar, me de hele tijd smekend, onbegrijpend aankijken? En de arme Economie dan? Ik ben al zo bruut geweest haar te vervangen door een 500 pagina's lichtere look-alike, zou ze nog zo'n klap wel aankunnen? Dat zou ronduit gemeen zijn!
En nu zwijg ik nog over Informatie-Overdracht & Verwerking(IO&V voor de ladies), de geniepigaard die me altijd naar het internet probeert te lokken! Maar al te graag verleidt hij je met mooie powerpointjes, extra slides, "als je gewoon eventjes op het internet gaat". Maar eigenlijk mag ik het hem zo kwalijk niet nemen, zo erg is hij niet. Uiteindelijk is IO&V niet meer dan een leerling van mijn nemesis, Numerieke Wiskunde, door sommigen ook wel gekend als Hij Die Een Eigen Online Leeromgeving Heeft! Vervloekt zijt gij, Visnue-leersysteem, want het zijt gij die onbegrijpelijke formules illustreert met onbegrijpelijke tekeningetjes in een verdomd overzichtelijke webomgeving die u eigenlijk wel helpt om het te begrijpen maar nogal veel is om in ene keer te bezien!

De examens van dit semester lijken me moeilijker dan de vorige. 6 hele vakken hebben we, evenveel als in het tweede semester vorig jaar. We moeten eerlijk zijn: er zitten minder kleppers bij dan toen, zoals Electriciteit & Magnetisme met z'n duizenden pagina's. Maar het probleem dit semester zat hem vooral in de saaiheid. Saaiheid, die je aanzet om af en toe es een lesje te skippen om dan lekker te gaan kickeren in dat kleine lokaaltje bovenaan het gebouw, luid roepend bij elke goal zodat iedereen toch maar weet dat jij wél pret hebt. Maar ja, daar krijg je nu dus de rekening wel voor gepresenteerd. Numerieke wiskunde blijkt niet zo simpel te zijn als je de lessen nogal vaak voor bekeken hield. Misschien dat het kotleven ook niet meteen bevorderlijk was voor m'n studies, wie zal het zeggen?

Al bij al denk ik wel dat m'n punten nog OK zullen zijn. Ik zal niet zo'n hoge toppen scheren als vorig semester, maar buizen zal ik hopelijk niet hebben. Ach, wie weet haal ik zelfs weer een paar 16'en? Ik ben erg slecht in het inschatten van m'n eigen kennis, dus we zullen zien...Ik zie in ieder geval al uit naar het einde van de examens.

Tot die tijd ga ik genieten van wat onbreekbaar optimisme en breinloze ontkenning:)




1 opmerking:

Tom Bonte zei

En dat met een vriendin. Chapeau! :)